Monday 14 June 2010

Pengenalan


Petunjuk Prestasi Utama (atau Key Performance Indicator, KPI) diterimapakai oleh KPT untuk mengukur prestasi akademik institusi pengajian awam (IPTA) di Malaysia. Baru-baru ini pihak UPM sedang mempertimbangkan KPI yang baru untuk dilaksanakan oleh semua pegawai akademik di UPM.

Fakulti Ekonomi dan Pengurusan (FEP) telah meneliti implikasi KPI yang baru tersebut ke atas Kuantiti dan Kualiti Penyelidikan bagi penerbitan disiplin sains sosial* dan mendapati bahawa KPI yang telah ditetapkan adalah tidak setara, kerana disiplin sain sosial yang memiliki “budaya penerbitan”,  “budaya citation” dan medium komunikasi yang berbeza dengan disiplin sains. Penelitian ini adalah selari dengan penemuan beberapa penyelidikan antarabangsa** yang rata-rata merumuskan bahawa satu petunjuk untuk semua disiplin adalah tidak wajar kerana setiap disiplin memiliki ciri tersendiri. 


*Kusairi Mohd Noh and Fatimah Mohamed Arshad (2008). “Some Reflections on the Key Performance Indicators”, working paper presented at the workshop on “Semakan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) Pegawai Akademik)”  organized by Universiti Putra Malaysia, Seremban, 10-12 December, 2008.
**Sebagai contoh rujuk Jennings, John D. (1997) Faculty Productivity: A Contemporary Analysis of Faculty Perspectives. Unpublished Dissertation, Stanford University dan Science-Metrix (2004). The Use of Bibliometric in Social Science and Humanities [http://www.science-metrix.com/pdf/SM_2004_008_SSHRC_Bibliometrics_Social_Science.pdf] [diakses 10 Disemebr 2008].

No comments:

Post a Comment